
III 31-3-2020 16.00 uur
ZP Meppel “bij de koffieautomaat”. 22 uitnodigingen waarvan 2 afmeldingen, 13 deelnemers.
Het wordt al een klein beetje ‘gewoon’. Hier en daar nog wat zoeken, een beetje prutsen om het klaar te krijgen, maar we zien en horen elkaar en daar gaat het om. En dat Paula’s tablet zorgt dat we haar op haar kant zien, dat nemen we maar voor lief. Eigenlijk hebben we met z’n allen het liefst een voorzitter/ster die helemaal op zijn kop gaat staan voor ons met elkaar. 😉
Liesbeth opent en legt voor de nieuwkomers kort weer even uit wat de bedoeling is.
Aan mij (Algert) de vraag of er nog nieuws is van het (steun)front. Er wordt inmiddels zóveel over bericht, dat het niet heel veel toevoegt als ik daar ook nog weer wat over roep. Omdat het soms lastig is om door de bomen het bos te blijven zien, doe ik (Algert) aan iedereen nog een keer de toezegging dat ik wil helpen om de regelingen te begrijpen en de weg te wijzen naar de uitvoerders, maar dan moet je me even een berichtje sturen. post@algert.nl
Er is veel concrete informatie te halen op de volgende websites:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19
https://www.meppel.nl/Bestuurenorganisatie/Actueel/Corona_nieuws/Ondernemers_en_gevolgen_Corona
en de kamer van koophandel heeft een ‘Coronaloket’ ingesteld, die kun je tijdens kantooruren bellen.
We doen weer een ‘rondje langs de velden’ en vragen iedereen hoe het met de business gaat en of er specifieke dingen zijn waar men tegenaan loopt.
Omdat ik zowel de gesprekken wil volgen, maar ook zo nu en dan aantekeningen moet maken hoop ik dat ik volledig ben en niemand tekort doe.
- Astrid meldt o.a. dat ze eigenlijk net goed op stoom kwam met haar bedrijf en dat het nu bij de handen afknapt. Ze is minder online te vinden, maar is er nu wel meer mee bezig en is dit ook als reële mogelijkheid aan het ontdekken. Maar het is nieuw en haar doelgroep (mensen met autisme) is een lastige groep.
- Sigrid meldt dat er weinig is veranderd sinds vorige week, al druppelt er wel weer wat meer werk
- Wim krijgt nieuwe opdrachten, terwijl de bouw zich steeds meer bewust is van het gevaar op besmetting en langzamerhand voorzichtiger wordt. Vooralsnog ziet hij het niet somber in.
- Ilona raakt en beetje in spagaat. Enerzijds de noodzaak om juist nu aan het werk te zijn en mensen te adviseren, anderzijds is ze wel een beetje klaar met ‘online’ en wil ze klanten ZIEN.
Ze had klanten ‘in de wacht gezet’ maar gaat het nu toch weer meer aanzwengelen. Er komen ook wel aanvragen binnen dus moeten er afspraken komen. Ze heeft het kantoor anders ingericht zodat klanten op 1,5 mtr. afstand kunnen blijven. Het is nu eenmaal zo dat het er toch weer insluipt en we dicht bij elkaar willen zijn als we overleggen.
Overigens vraagt Ilona (terecht) ook aan klanten om te bevestigen dat ze niet ziek zijn. Iedereen heeft naar de ander toe een eigen verantwoordelijkheid.
- Hannette is net begonnen met een training en nu online veel actiever. Daar geeft ze meditaties, een webinar en er is een e-Book. Daarnaast is ze 2 dagen per week in loondienst, dat geeft rust en ruimte. Ze geeft aan dat ze vooral naamsbekendheid nodig heeft en vraagt ook aan de mensen binnen ZPMeppel om voor elkaar ambassadeurs te zijn.
- Anoula heeft een opdracht binnen voor een tuinontwerp en kan en wil dat meer gaan doen. Mist naamsbekendheid op dit vlak en wordt daarbij vaak in de wielen gereden door hoveniers die voor hun klanten ‘wel even een plan maken’. Maar het is een vak hoor.
Over de hele linie is het allemaal wat rustiger dan normaal.
Als het rustiger wordt is het belangrijk dat je juist veel (meer) online bent om zo je naamsbekendheid te vergroten.
Momenteel zijn er veel mensen thuis. Als je die zover kunt krijgen dat ze hun tuin willen aanpakken…
Stimuleer ook dat mensen meer voedsel gaan verbouwen. Wat je niet zelf wilt opeten kun je altijd nog naar de voedselbank brengen.
- Paula, onze nieuwe voorzitter, heeft op dit moment weinig werk maar vindt het ook wel prettig om eens weer wat andere dingen te kunnen ontdekken.
- Hennie heeft vorige keer al verteld dat ze een online sessie heeft ontwikkeld. Dat (b)lijkt goed te gaan. Je moet wel samen met je client goed afspreken wat je doet als de verbinding wegvalt. Cliënten krijgen een A4-tje met instructie, maar daar komt nog een video voor in de plaats.
Als algemeen advies: zorg voor een veilige verbinding. Dat geldt voor iedereen die online werkt.
- Tineke heeft een aantal vaste opdrachtgevers en dat loopt nog voldoende door, maar het werk voor de horeca blijft lastig. Ze merkt vooral dat er wat meer rust over de mensen komt, maar ook bij haarzelf.
Ze heeft nu meer tijd om eens wat losse eindjes of te wikkelen en daarnaast is Tineke vooral bezig om zich voor te bereiden en klaar te staan op het moment dat we weer los kunnen.
Tineke refereerde nog aan een post van ICC/Parkmanagement waarin een hobby-fotograaf zich aanbiedt om ondernemers in nood toch aan mooie foto’s te helpen. Dit gaat in tegen het principe dat je juist nu elkáár de business moet gunnen.
Liesbeth haakte daar op in door te melden dat ICC/PMM sowieso vraagt om ideeën en initiatieven om op die manier elkaar in de benen te houden. Het aanbod van de bewuste fotograaf kwam van hemzelf, niet van ICC/PMM
Er werd leuk gespard en meegedacht. Succesjes samen blijven vieren kunnen we doen, bezorgd zijn om elkaar ook.
Bij iedereen is het nu wel ‘geland’ dat er meer online kan dan we steeds deden. Dat geldt voor vergaderen en bijeenkomsten, maar ook voor je klantencontacten.
Na ongeveer een uurtje sluiten we af. Liesbeth concludeert dat de rust weer een beetje terugkeert en dat is goed. We moeten vooral positief en aan het werk zijn.
We hebben nu afgesproken dat het volgende gesprek bij de koffieautomaat op donderdag is, ook om 16.00 uur. Iedereen ontvangt weer een uitnodiging in de mail en kan tegen die tijd aanhaken.
Hou je goed, allemaal, en tot dan dan.